Náplň a kritéria činností 6. - 8. ročník

Titulní strana:

 

Titulní práce Oborové práce 6.-8.roč.docx (408286)

 

 

NÁPLŇ A KRITÉRIA ČINNOSTÍ

 

Oborové  práce 6. - 8. ročníku

  • kritéria tvorby deníku
  • kritéria tvorby oborové práce
  • realizace konference
  • kritéria hodnocení

 

Oborová práce je jednou z forem, pomocí které škola ověřuje dovednosti, schopnosti a znalosti žáka, který končí základní vzdělávání.

 

Žák by měl vypracováním prokázat tyto schopnosti a dovednosti:

 

  • schopnost dlouhodobější samostatné práce
  • schopnost vyhledávání a zpracování informací
  • schopnost integrovat učivo více předmětů a nacházet souvislosti mezi jevy a poznatky
  • schopnost napsat vlastní úvahu na dané téma
  • schopnost výtvarného zpracování tématu
  • schopnost kultivovaného vyjadřování v mateřském jazyce
  • schopnost vyjádření v cizím jazyce
  • schopnost napsat a zpracovat text na počítači (text, tabulky, grafy, tvorba prezentace)

 

Požadavky na vedení deníku:

  • založení si průběžného portfolia vedeného formou tzv. deníku
  • vedení pro potřebu podkladů oborové práce
  • desky i forma dle vlastního výběru
  • deník obsahuje: vlastní postřehy žáka, záznamy z jednotlivých setkání skupin, obrázky, výstřižky, fotografie, hodnocení činností, sebehodnotící záznamy….

 

 

Požadavky na oborovou práci:

 

  • je třeba dodržet předem daná pravidla (použití šablon, požadavky na grafické zpracování atd.) uvedená v tomto odstavci a v dalším textu
  • měla by obsahovat vlastní úvahu, vlastní komentáře, hodnotící soudy atd.
  • měla by obsahovat informace z alespoň dvou různých informačních zdrojů (literatura, odborné časopisy, Internet, ústní svědectví atd.)
  • měla by obsahovat originální výtvarnou část (buď samostatné výtvarné dílo, nebo vlastní grafickou úpravu textu, grafů, je možné vytvořit počítačovou prezentaci)
  • měla by obsahovat cizojazyčnou část - ZÁVĚR
  • každý zdroj informací musí být co nejpřesněji citován (nestačí např. Internet, ale musí být uveden přesný odkaz na příslušnou stránku)
  • práci je třeba zpracovat na počítači (výjimkou jsou části, kde to není technicky možné, popř. části, kde je zpracování na počítači nevýhodné – např. vlastní výtvarná díla)

 

Pokyny pro zpracování:

 

  • práci je třeba zpracovat na počítači (výjimky je třeba konzultovat s vedoucím práce) a odevzdat ve vazbě (postačující je kroužková vazba)
  • doporučený rozsah práce je min. 3-5 stran textu formátu A4 – jednostranný tisk
  • do rozsahu práce se nezahrnují přílohy, obsah práce, seznam použité literatury a dalších zdrojů
  • jednotný vzhled dodržujte u obálky, vazby práce (přední a zadní desky), šablony budou k dispozici u vedoucího skupiny (učitele)
  • jednotně zpracovaná je také úvodní strana práce – šablona je k dispozici u vedoucího skupiny (učitele). Práci je třeba odevzdat ve dvojím vyhotovení a v elektronické podobě na CD (jedno vyhotovení zůstává škole, druhé zůstává žákovi). Elektronická prezentace platí pouze pro 8.ročník
  • v cizím jazyce musí být zpracován ZÁVĚR práce
  • práci je třeba napsat ve formátu písma Calibry, velikostí písma 11, pro nadpisy jednotlivých kapitol je možné použít velikost 14 (proložení znaků je možno použít rozšířené a řádkování 1,5 násobné)
  • způsob číslování stránek a jednotlivých kapitol volí žáci sami
  • s dalšími dotazy se žáci obrací na vedoucího práce, popř. na třídního učitele, s nimi také konzultují případné změny vzhledem k stanoveným pravidlům

 

 

Řazení stran:

 

- úvodní strana

- obsah

*** vlastní práce ***

- seznam použité literatury a použitých zdrojů

- přílohy

 

Poznámka: Tučně vytištěné části je třeba zpracovat jednotně, podle předem připravených šablon.

 

Hodnocení:

 

Práce posuzuje vedoucí skupiny / koordinátor /. Hodnocení provádí na základě přečtení práce a ústní obhajoby žáka v rámci skupiny.

 

 

Kritéria při posuzování:

 

  • věcná správnost
  • obsah vlastních myšlenek
  • spojení více předmětů
  • využití více informačních zdrojů
  • nápaditost a originalita zpracování
  • grafická úprava
  • splnění všech povinných součástí práce
  • přesnost citací
  • gramatická a stylistická úroveň
  • vystupování žáka při obhajobě – kultivovanost, úroveň projevu atd.

 

Konference

 

Konference je realizována v rámci dané skupiny pod vedením vedoucího skupiny, který je v roli koordinátora skupinové diskuse. Žáci 6. - 8. ročníku řeší problematiku a náplň oborových dnů, vyjadřují se k danému tématu, prezentují svou oborovou práci. Na závěr probíhá závěrečné hodnocení skupiny. :-)